Nog meer historie, rondom Cuzco

26 november

all seasons in one day 17 °C

We blijven nog een dag extra in Cuzco, omdat er vlakbij de stad nóg meer Incaruïnes te bezoeken zijn. Na de diverse ruïnes in Heilige Vallei en natuurlijk Machu Picchu, blijven we nu vlakbij Cuzco. Met een taxi rijden we de tien kilometer naar de hoogstgelegen ruïne Tambo Machay, om vervolgens te voet de andere opgravingen te bezoeken, en terug te lopen naar Cuzco.

In vogelvlucht de kenmerken:

• Tambo Machay: een plek waar de Incakoning op zijn tijd een bad nam met heilig water;
  • Puca Pucara: een vesting om de toegang tot Tambo Machay en de Heilige Vallei te bewaken;
  • Qenko: een religieus centrum, waar uitgehakt in een grote rots, een aantal offerplaatsen te zien is;
  • Sacsayhuaman: de meest indrukwekkend ruïne van het kwartet. Sacsayhuaman bestaat uit hoge zigzaggende muren, die zijn opgebouwd uit naadloos op elkaar passende stenen van soms 50 ton zwaar. Het is niet honderd procent zeker waar de vesting voor gebruikt werd, maar het meest waarschijnlijk is dat het een religieus centrum was.

En dan nu de medische rubriek:

[list]
[*]We hebben allebei inmiddels behoorlijk last van de buik, waarschijnlijk door de hoogte en het gehobbel in het lokale transport. Bij Anje beperkte het toegenomen toiletbezoek zich tot 1 dag, bij Richard is het in Cuzco begonnen maar is het eind van de chocolademelkachtige ontlasting nog niet in zicht.
[*]We hebben allebei een paar lippen waarmee je verf van de muur kunt schuren. Ondanks diverse beurten met Labello hangen de vellen eraan.

Tambo Machay
Puca Pucara

Een kindje dat we tijdens onze wandeling tegen kwamen en blij hebben gemaakt me een koekje.

Het vrouwtje dat ons van lekker yoghurt en koekjes heeft voorzien.

Qenko

Sacsayhuaman

Posted by capibara 15:53 Archived in Peru Tagged tourist_sites Comments (0)

Machu Picchu

24 en 25 november

all seasons in one day 17 °C

In 1911 is hoog in de bergen een verborgen en inmiddels verlaten Incastad gevonden, die postuum de naam Machu Picchu heeft gekregen. Omdat de Spanjaarden de stad nooit gevonden hebben, ondanks de geruchten over het bestaan ervan, is de stad relatief intact gebleven, hoewel de jungle de gebouwen in 500 jaar behoorlijk overwoekerd had.

Er zijn tegenwoordig drie manieren om Machu Picchu te bereiken; vier dagen lopen over de oude Incapaden c.q. de Incatrail, met de trein en bus, of een mix daarvan, zoals wij doen. Tijdens de echte Incatrail van 4 dagen, lopen de wandelaars, met gemiddeld 2 Peruanen per toerist voor het sjouwen van de bagage, de tenten en proviand.

We nemen de trein naar kilometer 104, waar we de laatste dag van de Incatrail lopen. Met twee andere Nederlanders, Ruud en Ria, en een gids maken we een prachtige wandeling door semi-regenwoud, en lopen we in totaal 14 kilometer, bergop en bergaf. Het is erg rustig op het pad, en we passeren een aantal andere Incaruïnes op de flanken van de berg. Bij de hoogste Incaruïne Wainay Wuayna zien we tientallen tenten van de wandelaars die de gehele Incatrail lopen. Ze zien er vermoeid uit.

Vanaf Wainay Wuayna lopen we naar beneden en bereiken we rond vijf uur de Zonnepoort, waarvandaan we Machu Picchu zien liggen, inmiddels verlaten door de honderden toeristen die de stad dagelijks bezoeken. Het is erg fraai, vooral omdat net op dat moment de zon doorbreekt en de oude stad sprookjesachtig verlicht. We bewaren het echte bezoek aan de stad voor een dag later. We dalen af naar Aguas Calientes, waar we ons onderkomen voor de nacht vinden.

De volgende dag staan we om vijf uur op, en staan we als een van de eersten aan de ingang van Machu Picchu, ruim voor de echte toeristenstroom die rond negen uur op gang komt.

Onze wandelgids leidt ons gedurende drie uur rond langs de belangrijkste gebouwen van Machu Picchu. Het is erg leerzaam. In Machu Picchu is o.a. de enige zonnewijzer gevonden die niet door de Spanjaarden is vernietigd, omdat de stad immers nooit gevonden is door de conquistadores. Ook de diverse tempels zijn in goede staat teruggevonden, en we krijgen zo een mooi beeld van deze Incastad, waarvan nooit zeker zal zijn wat de Inca´s exact in de stad deden, omdat er geen geschriften van zijn. Waarschijnlijk was het een belangrijk administratief en religieus centrum.

Halverwege de ochtend lopen we zonder gids door Machu Picchu, maar hebben we inmiddels wel de regenponcho´s aangetrokken, want het regent behoorlijk. We lopen nog naar een oude Incabrug, die tegen een steile wand is aangebouwd. Toeristen mogen de brug, na een aantal ongelukken, niet meer zelf lopen.

Aan het eind van de middag nemen we de trein en bus weer terug naar Cuzco.

De trein waarmee we naar km 104 rijden.

Tijdens de wandeling.

De Incaruïne Wainay Wuayna tijdens de wandeling.

Tijdens de wandeling zien we prachtige bloemen waaronder veel orchideeen.

En hier hebben we het allemaal voor gedaan. Het prachtige uitzicht op een verlaten Machu Picchu.

In Machu Picchu lopen ook lama's die, net als wij, rustig over het Inca-pad wandelen.

De toegangspoort tot Machu Picchu.

De zonnewijzer.

Toch jammer dat het ging regenen en we onze regenjassen en pocho{s aan moesten.

Posted by capibara 09:05 Archived in Peru Tagged tourist_sites Comments (0)

de Heilige Vallei van de Inca´s

22 t/m 24 november

all seasons in one day 21 °C

Cuzco was volgens de Inca´s dus de navel van de wereld, en dat is goed te zien in de omgeving van Cuzco. Rond de stad ligt de Heilige Vallei van de Inca´s. Tijdens een aantal tochten bezoeken we een aantal van de vele archeologische opgravingen in de vallei.

In de dorpen Pisac, Chincheros, Ollantaytambo, Urubamba en Maras zien we Inca forten, Inca tempels en Inca terrassen. De diverse Inca steden en vestingen zijn verbluffend harmonieus gebouwd als integraal onderdeel van de bergen. De aanwezige rotsen werden gebruikt als onderdelen van de tempels en gebouwen, waardoor het vaak niet te zien is waar de natuur eindigt en waar de gebouwen beginnen. Erg fraai. De muren van de belangrijke gebouwen zijn gebouwd met stenen waarvan het niet voor te stellen is hoe de Inca´s die stenen zo naadloos op elkaar hebben gekregen, en hoe ze stenen van wel 50 ton omhoog hebben gekregen. Ze hadden namelijk geen machines, en het bewerken van ruwe rots tot gladde stenen was monikkenwerk, om nog maar te zwijgen over de inspanning die gemoeid was met het omhoog krijgen ervan. Er schijnen duizenden dwangarbeiders nodig te zijn geweest om de zware stenen naar boven te krijgen.

Een Inca terras is overigens geen terras met tafeltjes en parasols waar men Inca Cola (de lokale Cola variant) of coca thee schenkt, maar is een terras dat tegen de berghelling is gebouwd om gewassen te telen. De Inca´s waren meesters in het aanleggen van terrassen c.q. andenes, en in Moray zien we het ´Wageningen´ van de Inca´s. Hoge cirkelvormige terrassen werden er gebruikt als proeftuin voor de Inca boeren.

In de Inca steden en heiligdommen bevinden zich vaak zonnewijzers, die de Inca´s gebruikten als ijkpunt voor het agrarisch jaar. Op de kortste dag werden offers gebracht aan de Zon, om zeker te stellen dat de zon de volgende dag wel weer terug zou keren. De kortste dag wordt overigens nog steeds herdacht in Cuzco en omgeving. De zonnewijzers zijn door Spanjaarden stelselmatig vernietigd omdat het volgens de conquistadores heidense instrumenten waren.

Los van de Inca historie, is de Heilige Vallei ook qua natuur heel erg mooi. We zien boeren en boerinnen in lokale klederdracht de groene en okerkleurige akkers bewerken, met op de achtergrond besneeuwde bergtoppen. Over de zandpaden lopen halverwege de middag honderden kinderen in schooluniform vele kilometers van school naar huis, en ze vinden het allemaal leuk om ´Hello´ naar ons te roepen en vervolgens giebelend door te lopen.

Tijdens onze tochten door de Heilige Vallei maken we gebruik van een aantal soorten vervoer dat Peru kent:

• Gewone taxi: gemiddeld kost een tochtje zo´n 8 euro per uur.
  • Taxi collectivo: tussen sommige steden rijden personenauto´s die voor een vast bedrag passagiers meenemen. Een ritje van een uur tussen Urubamba en Cuzco kost ons 1 euro per persoon.
  • Gewone bus: met knieruimtes die gericht zijn op de Peruaan en niet op de gemiddelde lange Europeaan, waardoor we vaak nogal krap zitten. Een rit van twee uur kost zo´n euro per persoon.
  • Bus collectivo: de leukste vorm van vervoer. Bij twaalf passagiers denken wij al dat het minibusje echt te vol zit, maar tijdens de rit van Urubamba naar Ollantaytambo zitten we met twintig mensen, een melkbus en twaalf bossen uien opgevouwen in zo´n busje.

Een straatje in Chincheros:

Anje en een boerinnetje, dat nog boos werd omdat we slechts 1 sol in haar hand legden voor de foto:

Een handwerkmevrouw van de handwerkcooperatie uit Pongobamba:

De rode wangen heeft ze omdat ze een Indianenmeisje is dat op 3500 meter hoogte woont:

De markt in Urubamba:

Twee Nederlanders en de duizend zoutpannen van de Salinas:

De Salinas, zonder twee Nederlanders:

Wat hadden die Inca´s grote stenen (het fort in Ollantaytambo):

Inca´s waren gemiddeld 1,50 meter lang. Anje is langer:

Een Inca trap in het fort in Ollantaytambo:

Raar trappetje langs de Inca terrassen in Moray:

Moray, het Wageningen van de Inca´s:

Posted by capibara 15:53 Archived in Peru Tagged tourist_sites Comments (0)

Cuzco

vanaf 19 november

all seasons in one day 20 °C

We vliegen van Arequipa naar Cuzco c.q. Cusco. Tijdens de tussenlanding in Juliaca is het zonnig, maar krijgen we te horen dat we voorlopig toch niet verder kunnen vliegen omdat het in Cuzco hondenweer is. Na zes weken prachtig weer, lijken we binnenkort voor het eerst de regenjasjes nodig te hebben, als we ooit nog in Cuzco komen…

Na anderhalf uur volgt het groene licht, fasten we onze seatbelts wat strakker, en vliegen we naar Cuzco, het centrum van het Inca-rijk, ´de navel van de wereld´, op 3400 meter hoogte. We stellen ons in op een gemene landing, maar het valt gelukkig mee. Als we onze ogen weer opendoen staan we veilig stil op het kleine vliegveld.

Wat de verschillende reisboeken ons over Cuzco hebben beloofd, klopt. Het is zelfs nog mooier en aparter dan we ons hadden voorgesteld. De Inca´s hadden Cuzco als hoofdstad. De meeste Inca-gebouwen en tempels zijn echter door de Spanjaarden vernietigd, en op de fundamenten van de afgebroken Inca gebouwen zijn kerken of kloosters gebouwd. Desondanks zijn er nog veel sporen te zien van de oude beschaving. Een groot aantal Inca-muren en fundamenten is nog duidelijk te herkennen. Bovendien is een aantal restanten kundig gerestaureerd, en zien we in de Kathedraal van Cuzco zelfs een officieel pardon uit 1981 van de koning van Spanje aan de Inca´s en de andere Indianen. Het spijt de Spanjaarden vijfhonderd jaar na dato toch echt wel dat er miljoenen Indianen zijn gedood en dat geprobeerd is om alle sporen van de oude beschavingen weg te wissen. Hasta mañana, amigos.

De Spanjaarden hebben van Cuzco overigens wel een echt meesterwerk gemaakt. Langs de Plaza del Armas staan schitterende koloniale gebouwen. De pracht en praal in de Kathedraal valt niet te beschrijven; er staan tientallen zilveren en gouden altaars, tabernakels en andere kerkelijke zaken, en de muren hangen vol met prachtige schilderijen. Het edelmetaal van de Inca´s, zoals de grote gouden lama´s, dat in Cuzco gevonden werd, is door de de Spanjaarden omgesmolten en verwerkt in de eigen kerken in Zuid-Amerika of in Sevilla of Santiago de Compostella.

Cuzco wordt gedurende een week onze uitvalsbasis voor bezoekjes aan diverse oude Inca-steden in de Heilige Vallei van de Inca´s, met als sluitstuk een bezoek aan Machu Picchu, de heilige en verborgen Inca-stad, die pas in 1911 werd ontdekt.

Daarnaast wordt ´de navel van de wereld´ onze uitvalsbasis voor een frequenter bezoek aan het toilet; de hoogte of het eten leiden namelijk tot tijdelijke uitval van een deel van ons reizigersduo.

Plaza de Armas Cusco

De kathedraal van Cusco

Het klooster in Cusco dat gebouwd is op de beroemdste plek van het Incarijk, op de zonnetempel of Coricancha.

Posted by capibara 17:38 Archived in Peru Tagged tourist_sites Comments (0)

Arequipa en Cañon del Colca

16 t/m 18 november 2006

all seasons in one day

Nadat we midden in de nacht waren aangekomen in Arequipa, hebben we onszelf verwend met uitslapen. We hebben een mooi hotel dat ligt aan de rivier. Het ontbijt op een terras in de zon aan de rivier was dan ook een heerlijk begin van de dag.

De ochtend hebben we besteed aan de planning van de komende dagen. Op basis van onze Trotter (handboek reiziger) zochten we een reisbureau dat gespecialiseerd was in trips naar Colca Canyon. Op het genoemde adres zat echter een ander bureau. Volgens de (nieuwe??) eigenaar (Pablo) was alleen de naam veranderd. Achteraf betwijfelen we dat… Maar we gaven hem het voordeel van de twijfel. We hebben een 2-daagse trip naar Colca Canyon geboekt. Het voordeel was dat dit een tour was met een kleine groep én met veel vrijheid. In de middag konden we lekker wandelen en er was geen groepsprogramma. We vonden Pablo een aardige kerel, dus hebben we ook gevraagd of hij een offerte kan maken voor Cusco. We boeken in elk geval ook vast een vlucht van Arequipa naar Cusco voor de ochtend na Colca Canyon.

Nadat één en ander geregeld is, gaan we de stad bekijken. Arequipa is een mooie stad. We lopen eerst naar Plaza de Armas. Dit is het centrale plein met daaraan de kathedraal. Rondom het plein is een prachtige zuilengang. Het schijnt dat het lijkt op Plaza Mayor in Salamanca. Nou, dan weet je het wel.

Vervolgens zijn we naar dé beziendswaardigheid van Arequipa geweest; het klooster Santa Catalina. Dit klooster werd gesticht in 1580 en is zo groot dat het een stad in een stad is. Het heeft eigen straatjes en pleinen. Voor de rijke Spanjaarden was het lange tijd mode dat één van hun dochters het klooster intrad (en als bruid van God een flinke bruidsschat meebracht). Bovendien mochten ze (max 4) dienstmeisjes of slavinnen meenemen. We zagen daarom in het klooster veel pracht en praal. Het gebouw zelf is prachtig, met allemaal verschillende kleuren en rondom veel bloemen. Momenteel leven er nog slechts 30 kloosterzusters. We doen een rondleiding met een gids. De gids is erg lang van stof en doet haar best er een spiritueel verhaal van te maken. Het verhaal raakt ons niet echt, maar we zijn wel onder de indruk van het geheel.

Na een lekkere pannenkoek op een leuk terras gaan we naar het Museo Santuarios Andinos. Een museum waar we werkelijk van onder de indruk zijn. De rondleiding van een uur begint met een filmpje over een belangrijke archeologische vondst; de ijsprinses Juanita. Juanita is een mummie die op 8 september 1995 is gevonden op de vulkaan Ampato op een hoogte van 6380 meter. Vermoed wordt dat dit mooie 14 jarige meisje 530 jaar lang op het ijs van de vulkaan heeft doorgebracht. Omdat de mummie door de kou was ingevroren is ze erg goed bewaard gebleven. Uiteindelijk zien we Juanita in dit museum, in een glazen vitrine dat ook meteen een diepvries is. Juanita is een mensenoffer dat door de Inca´s is gebracht in de hoop de goden positief te stemmen. Er werden zelfs kleine tempels en altaren bij deze offerplaatsen gebouwd. In het museum zien we dan ook verschillende voorwerpen die als offers bij Juanita zijn gevonden.

´s Avonds hebben we tradiotioneel gegeten. Richard heeft zich gewaagd aan de alpaca; een soort lama. Het lijkt op biefstuk maar bij nader inzien is het iets taaier. Ik neem struisvogel. Die schijn je (volgens de menukaart) rondom Arequipa veel te hebben, maar wij hebben ze niet gezien. Hij smaakte prima.

De volgende 2 dagen gaan we naar Colca Canyon. Het begon goed. Het busje dat ons zou halen, kwam 3 kwartier te laat. Vervolgens bleken we in de verkeerde bus te zitten, maar bij de eerste stop (na 15 minuten) konden we alsnog overstappen in de goede bus. De eerste stop was bedoeld om inkopen te doen ter voorbereiding op de hoogte, we gaan over een pas van 4800 meter. De gids raadt aan om cocabladeren en cocasnoepjes te kopen. Verder kun je er ook nog een energie-pil bij nemen. Wij beperken ons tot de coca-bladeren en de coca-snoepjes. Richard ´pruimt´ op een paar blaadjes, maar dat blijkt bepaald niet lekker. Ik begin er niet aan. Ik neem alleen de snoepjes, die smaken prima. Bij de volgende stop nemen we ook nog een flinke beker coca-thee. We dachten even te gaan vliegen, maar eigenlijk voel je er niets van. We hadden alleen niet echt veel last van de hoogte, dus wellicht dat het hielp. Rond 14:30 uur zijn we in Chivay, een dorpje in de Colca Canyon, waar we eerst samen lunchen. Om 16:00 uur worden we naar ons hotel in Chivay gebracht. Er is dus niet echt tijd meer voor onze wandeling, bovendien regent het een beetje. Maar we kunnen om 17:00 uur met de bus naar de warmwaterbronnen. Gezien het weer, klinkt dat prima. En dat is het ook. We badderen een uur lang in heerlijk warm water. ´s Avonds gaan we met z´n allen naar de Peina, waar typisch Peruaanse muziek wordt gespeeld, inclusief Peruaanse dansen. Op zich leuk, maar het was té toeristisch. Het publiek werd teveel betrokken en moest meedansen. Zo hebben wij dus ook weer eens gedanst.

De volgende dag zien we de Canyon eigenlijk pas echt. We vertrekken om 6:00 uur en via een stop, in een leuk dorpje, gaan we naar Cruz del Condor. Samen met een paar honderd andere toeristen zien we een paar condors boven de canyon vliegen. Het is erg mooi, maar ook hier is het erg toeristisch. Na een uur gaan we terug. We stoppen nog op een aantal viewpoint en krijgen nog wat uitleg van dat wat we zien. Maar we mogen niet te lang stoppen, want we moeten nog helemaal terug naar Arequipa. Dat bleek toch wat verder rijden dan Pablo ons had verteld. Vandaag is het eerst ongeveer 4 uur over een onverharde weg en dan nog 3 uur verharde weg.

Onze conclusie is dat Colca Canyon zelf erg mooi was, maar dat we teveel in de bus hadden gezeten voor de tijd dat we de Canyon hebben gezien. Bovendien bleek de groep te groot en daar zijn wij niet voor gemaakt. Achteraf hadden we 3 dagen naar Colca Canyon moeten gaan met een kleinere groep. Verder hebben we ook geconcludeerd dat Pablo niet helemaal leek te weten wat hij had verkocht, of hij heeft het ons niet eerlijk verteld. Hoe dan ook, voor ons was het de reden om niet in te gaan op zijn offerte voor Cusco. We kunnen het beter zelf regelen...

Plaze de Armas Arequipa.

Het klooster in Arequipa

Van Juanita mochten we helaas geen foto´s maken. De beelden laten we over aan de fantasie van de lezer.

Colca Canyon

Bijna overal langs de hele rand van de Canyon proberen vrouwtjes en kinderen dingen teverkopen. Maar ze gaan ook graag poseren voor een foto om daar dan vervolgens een paar solles voor te vragen.

Het warmwaterbad in Chivay

Posted by anje 17:00 Archived in Peru Tagged tourist_sites Comments (0)

(Entries 31 - 35 of 50) « Page .. 2 3 4 5 6 [7] 8 9 10 »