Ecuador: de eerste dagen

15 t/m 17 oktober

Bonaire was dus prachtig, maar was eigenlijk niet het begin van de échte reis. Die reis begint op het moment dat we vlakbij Quito, de hoofdstad van Ecuador, uit het raam van de KL753 kijken: we zien een vulkaan, nog een vulkaan, nog een, nog een, en daartussen op 2800 meter hoogte ook nog een stad met een paar miljoen inwoners. Omdat er zoveel mensen wonen is er eigenlijk geen plaats geweest voor een vliegveld, dus hebben ze midden in de stad een paar betonnen banen geplaveid, waar gezagvoerder Jansen onze Airbus op moet zien te krijgen, terwijl hij de vulkanen ontwijkt. Het voelt redelijk spannend als we Quito naderen. Gelukkig had gezagvoerder Jansen zijn opleiding afgerond, in elk geval het theoriegedeelte…. We landen veilig.

Vanuit Quito vertrekken we direct naar Bellavista, een eco-hotel, verstopt in het nevelwoud. Nevelewoud is het zusje van regenwoud. Het is ruim twee uur rijden, waarvan we een uur nodig hebben voor de laatste 12 kilometer die steil omhoog lopen over een asfaltloze weg.

Bellavista voldoet aan onze verwachtingen. We slapen met slechts weinig anderen in een lodge, dat bestaat uit bamboehouten huisjes. We slapen op de bovenste verdieping. Rond de lodge zien we al direct tientallen kolobri´s, variërend in lengte tussen de 5 en 20 centimeter, de een nog mooier van kleur dan de ander. De leukste is amper 5 centimeter groot en heeft twee witte snowboots aan de pootjes; terwijl ze nog nooit sneeuw hebben gezien in Bellavista.

We maken een paar mooie wandelingen, waarbij de eerste nog wat onverwacht verloopt omdat ik (Richard) uitglijd en ondersteboven een meter of 8 door het regenwoud naar beneden val, met mijn hoofd naar beneden, en eindigend met een been in een varen, en een been in een bromelia, of andersom. Op zich mooie planten, maar van zo dichtbij hoeft niet echt.

De andere wandelaars schrikken er nogal van (Anje ook wel), waarna ik op mijn dapperst overeind probeer te komen, en een teken geef dat ik niets gebroken heb. Het bleek er voor de toeschouwers toch behoorlijk eng uit te hebben gezien.

Tijdens de andere wandelingen zien we veel prachtige vogels, zoals Quetzals, Toekans, Trogons en Squirrelcookoo (hoewel we misschien wat Trogons hebben aangezien voor een Squirrelcookoo, of vice versa).

We maken in de lodge kennis met Amy en Amy, een Amerikaans duo, en met Enrique del Campo, een freelance fotograaf uit Spanje die paparazzo is, maar hier in Bellavista topless Trogons schiet, of waren het toch Squirrelcookoos?

Na ruim twee dagen vertrekken we weer uit Bellavista, om onder te duiken in de hektiek van Quito. De volgende keer vertellen we ook wat meer over onze dagelijkse beslommeringen, zoals het toiletbezoek, een regelmatig terugkerend spektakel.

Onze eerste kennismaking met Ecuador, tijdens een stop op weg naar Bellavista.

Wat beelden van Bellavista Cloudforest en ons optrekje in een soort van luxe boomhut.

En zo ziet een cavia er uit voordat hij/zij de pan in gaat. Dat kun je toch niet opeten?

Posted by capibara 17:53 Archived in Ecuador Tagged ecotourism Comments (0)

Bonaire

9 tot 15 oktober

Het heeft even geduurd, maar bij deze dan toch een eerste update vanuit Zuid Amerika. Op Bonaire was het toch echt te zonnig en te warm om overdag naar een internet cafe te gaan. Maar op de laatste avond bedachten we dan toch maar even een internet cafe te bezoeken. Zitten we er net een kwartier, gaat het café sluiten. Jammer dus.

Inmiddels zijn we al 3 dagen in Zuid Amerika en moeten we dus nog verslag doen van Bonaire. Eigenlijk is Richard de schrijver, die kan dat veel beter dan ik. Maar om niet al te lang hier te blijven zitten, hebben we het gesplitst. Ik doe Bonaire en Richard doet de eerste dagen van Ecuador. We zitten hier overigens in een erg gezellig internet café met lekkere sapjes en een lekker muziekje. Geen straf dus om hier even te ´werken´.

Ik had een dagboekje bijgehouden van Bonaire, maar die ligt nu nog op de kamer. Ja, je moet echt overal aan denken. Maar goed, ze raden af om met waardevolle spullen op straat te lopen. Dus het is goed dat het dagboekje nog op de kamer ligt;-) Gelukkig heb ik Bonaire nog wel goed in het geheugen. Bovendien was het niet zo spannend, dus het zal ook zonder dagboek wel lukken.

Op 9 oktober kwamen we aan op Bonaire; bon bini! Het was overigens een vlucht die doorging naar Peru. We hebben in het vliegtuig al een voorproefje voor Zuid Amerika gekregen, er zat een Peruaans echtpaar, volledig in klederdracht, in het vliegtuig. Maar op Bonaire was Zuid Amerika nog ver weg. De eerste dag begon al goed. Richard kreeg vlak voor de landing een beker vruchtensap over zich heen. Vervolgens bleek ons apartement redelijk afgelegen en zonder vervoer was het lastig. Er was zelfs geen winkel voor cola. Dus hadden we een fiets gehuurd, maar ik had al binnen een half uur een lekke band. Cactussen zijn leuk, maar de naalden zijn niet handig voor fietsers. Maar we zijn wel naar de Supermarkt gefietst voor de boodschappen. Omdat we geen fietstassen hadden, hadden we elk een tas aan ons stuur. Ik had binnen 10 meter de tas tussen de spaken en een pak jus d´orange opengescheurd. En dus alle andere boodschappen onder de jus. Niet echt lekker, croissants met jus d´orange. Tenslotte ging ook het eten nog mis. We dachten die eerste avond zelf een pizza te bakken in de oven. Een zwart verbrande pizza is echter niet lekker. Dus hebben we het brood van het ontbijt maar vast genomen.

Gelukkig was dit ook echt het enige leed. Ons apartement was fantastisch, met een geweldig uitzicht op zee. Het schijnt dat Henny Huisman er ook een apartement heeft, maar dat terzijde. De eerste dag hebben we gefietst over de zuidpunt, langs de zoutmeren. Het was erg warm, maar toch wel leuk. We hebben er een aantal flamingo´s gezien. Onderweg nog lekker gesnorkeld en bij het enige echte zandstrandje (Sorobon) hebben we een lekkere lunch gehad. Vanaf de tweede dag hebben we toch maar een auto gehuurd. Dan konden we ook ´s avonds naar de stad, naar Kralendijk. Deze week bleek de Regata te zijn. Er was elke avond feest in Kralendijk met optredens van bands en dansers en er was markt. Niet dat het erg groot was, maar wel leuk. Er kwamen vooral veel lokale mensen naartoe.

Met de auto hebben we een leuk rondje over het eiland gereden en hebben we onderweg op een aantal plaatsen gesnorkeld. Het snorkelen is er erg leuk. Eén dag zijn we met de watertaxi naar klein Bonaire geweest. Dat is een klein onbewoond eiland met een zandstrand. Daar was het snorkelen helemaal super. We hebben er o.a. 2 schilpadden gezien en de Franze Keizersvis. We zijn ook nog een dag met een gids en 2 Amerikanen naar de mangrove geweest. Daar hebben we een kanotocht van 2 uur gemaakt waarbij we op een natuurlijk kanaal hebben gesnorkeld. Daar hebben we de schorpioenvis gezien. Goed dat de gids ons daar op wees. Die vis lijkt op een steen, maar als je er op gaat staan moet je meteen naar het ziekenhuis. Dat kun je dus beter niet doen. In de mangrove zaten ook veel muggen. Daar waren we voor gewaarschuwd, dus we hadden goed ingesmeerd met deet. Je mocht de spray echter niet meenemen in de kano. Al na 10 minuten hadden we toch wel heel erg jeuk op onze rug. Wat bleek; ze prikten dwars door onze snorkelshirts heen. En juist omdat we een shirt aan hadden, waren we vergeten onze ruggen in te smeren. Na afloop zaten onze beide ruggen helemaal vol met muggenbulten. Ik krijg alweer jeuk als ik er aan denk.

De laatste dag hebben we de kleine auto ingeruild voor een grote pick-up. Dat was nodig voor het Washington National Parc. Dat park heeft alleen onverharde wegen en daar mag je niet met een gewone auto rijden. We hebben daar een tocht van 3 uur gereden. Niet dat het veel kilometers was, maar je kon er niet hard rijden. Het was er echt heel erg mooi. De kust was mooi, maar ook de natuur in het park was fantastisch. Erg ruig. En er zaten veel leguanen. Dat kostte Richard bijna zijn vinger. We hadden brood voor de leguanen meegenomen. In het begin was het nog wat spannend en gooiden we het op de grond. Maar Richard werd steeds dapperder en durfde zelfs uit de hand te voeren. Gelukkig moest ik foto´s maken en kon ik op afstand blijven. Ik was niet zo´n held met die leguanen. Het park had ook een aantal zoutmeren. In een van de laatste meren stonden wel 200 flamingo´s en die waren erg dichtbij. Dat was zeer indrukwekkend. Tenslotte was het ook hier weer mooi snorkelen. Ik moest dit keer echter alleen. Richard had op Klein Bonaire zijn rug dusdanig verbrand dat het verstandiger was om niet te snorkelen. Dat krijg je als je denkt dat je je snorkelshirt niet aan hoeft...

Dat waren dus onze eerste dagen. Nu is het avontuur echt begonnen en zijn we in Zuid Amerika!

We hadden er graag een aantal foto´s bij laten zien, maar in dit internet cafe lukt het nu niet op foto´s te uploaden.

Posted by anje 16:36 Archived in Netherlands Antilles Tagged luxury_travel Comments (0)

Nog maar 3 nachtjes

all seasons in one day 17 °C

Deze week stond in het teken van de laatste voorbereidingen. Gelukkig hadden we daar veel tijd voor. We dachten vorige week al klaar te zijn, toch zijn we er deze week nog best druk mee.

Naast nog wat etentjes, bezoekjes e.d. wilden we het huis toch wel enigszins schoon achterlaten. Ook de tuin moest vast winterklaar gemaakt worden. En nog even naar de apotheek; we hebben dan wel heel veel prikken gehad, die helpen toch niet tegen diarree, hoofdpijn, etc. En ja, een extra trui was ook nog wel handig. Het kan immers 's nachts wel -20 graden worden. Dus toch nog maar even naar Hilversum, konden we ook meteen nog even naar de drogist en slotjes voor de tassen kopen. Nu worden de tassen dusdanig afgesloten dat er niemand meer 'iets' in onze tassen kan stoppen. Verder was Richard nog druk met de administratie, want ook dat moet gewoon doorlopen. Gelukkig is het bij zijn moeder in goede handen. Maar het vergt toch ook nog wat tijd om alles uit te leggen en netjes geordend, voorzien van instructies, aan te leveren.

Vanaf vanmiddag hebben we geen auto meer; één is verkocht, de andere staat in de winterstalling in Gieten. De auto hebben we de komende dagen ook echt niet meer nodig. We hoeven nu alleen nog maar in te pakken ....

Posted by anje 05:49 Archived in Netherlands Tagged preparation Comments (0)

Focus

all seasons in one day 17 °C

Het plan was er al zes jaar, maar de knoop werd doorgehakt toen duidelijk werd dat we allebei een contract hadden met dezelfde einddatum. We gaan doen wat ons de vorige keer zo goed is bevallen; een lange reis, met de focus op Patagonië, het meest zuidelijke gedeelte van Zuid-Amerika, verspreid over het zuiden van Chili en Argentinië, waar de bewoonde wereld ophoudt en pinguïns het heft in vleugels nemen.

Ja, we gingen ons “focussen”, om niet het risico te lopen dat we iedere ochtend de koffers moeten inpakken om weer met een bus, taxi, huurauto of vliegtuigje naar de volgende bestemming te reizen. Focussen, om niet halverwege de reis bij het opstaan minutenlang niet door te hebben in welk land het bed die nacht stond, en waar we nu weer naar toe gaan

De reisboeken waar we mee begonnen gingen over Patagonië, met prachtige foto’s, mooie beschrijvingen, en informatie over hoe schitterend de andere delen van Chili en Argentinië waren. Oké, omdat het ónze eigen focus is breidden we het plan snel uit met die andere delen. Als je zo dichtbij bent is het zonde om er niet heen te gaan.

Het grensgebied van Chili met Bolivia zag er in de andere reisboeken ook wel erg mooi uit, en dan ben je eigenlijk al heel erg in de buurt van Peru. Als je zo dichtbij bent is het zonde om er niet heen te gaan.

Uiteindelijk wordt de focus van 9 oktober tot 2 maart in de koelkast gezet, We gaan naar Bonaire, Ecuador, de Galapagos eilanden, Peru, Bolivia, Chili, Argentinië, Uruguay, Paraguay, en omdat we er dan toch zo dichtbij zijn, ook nog naar Brazilië.

Posted by capibara 11:45 Archived in Netherlands Tagged preparation Comments (0)

Onze mascotte

Gaan we deze Capibara tegenkomen?

Posted by capibara 02:55 Archived in Netherlands Tagged round_the_world Comments (1)