Baños (dansen op de vulkaan)

4 november t/m 5 november

Chauffeur Alex blijkt ´s avonds ook ineens drummer te zijn in een oer Ecuadoraans strijkje dat iedere avond ons hotel opvrolijkt. Nu snappen we waarom hij ons zo graag een CD wilde geven.

Onze volgende bestemming is Baños, waar Alex ons in drie uur heenrijdt. Op tien kilometer voor Baños zien we dat de vulkaan Tungurahua niet alleen wat donkere wolken verspreidt, maar ook de nodige lava heeft gespuwd. De weg is namelijk over een lengte van een kilometer in onderhoud, met veel stofwolken en keien. Het asfalt en een aantal huizen bleken niet bestand tegen de gloeiende lava die er afgelopen augustus overheen is gestroomd.

Het is druk in het stadje, dat wat weg heeft van Valkenburg, met veel activiteiten voor de hedendaagse toerist, zoals raften en mountainbiken. Veel Ecuadorianen brengen er hun vakanties en weekeinden door. Ons hotel Sangay is ook lekker vol, en ligt naast het bekendste warmwaterbad van Baños, met termaal water dat is verwarmd door de vulkaan.

De tientallen reisbureaus bieden, met flitsende DVD beelden van de lavaspuwende vulkaan, aan om ´s avonds een spektakel te gaan meemaken; uitzicht op de vulkaan vanaf obervatiepunt Bellaavista dat tweehonderd meter hoger ligt dan Baños. Het blijkt inderdaad een groot spektakel. In een omgebouwde rare bus, die ´Chiva´ heet, vertrekken we met meer passagiers op het dak dan in de bus. richting uitkijkpunt. Er gaan die zaterdagavond nog zo´n twintig Chivas, dus we zijn niet alleen. Na een uurtje hobbelen, met veel gekraak, bereiken we het uitkijkpunt. Het lijkt wel feest. Grote groepen Ecuadorianen staan met een drankje in hun hand te wachten op een wonder. We kijken in dezelfde richting, maar in de duisternis zien we alleen de vlammende capriolen van twee vuurspugers, maar niet van de vulkaan. Het klopt dus toch wat we eerder hoorden; uit de vulkaan komt momenteel alleen rook, en die is ´s avonds niet te zien.

De volgende dag huren we twee mountainbikes, en fietsen we, hoofdzakelijk ´downhill´ over een heel mooi traject. Diverse watervallen laten water naar beneden donderen, en bij één waterval gaan we met een soort gondeltje naar de andere kant van de vallei. Het is leuk om met tien gillende mensen in een open gondeltje te stappen, maar we zijn blij als we veilig heen-en-weer zijn gegondeld.

Het eindpunt van de fietstocht leidt ons in het plaatsje Rio Verde naar Pailon del Diablo (´het gezicht van de duivel´), een prachtige waterval temidden van semi-regenwoud. Terug naar Baños willen we eigenlijk de bus nemen, met de fietsen op het dak, maar voor we het weten staan we samen met onze fietsen achterop een vrachtwagen, wat hier overigens vrij normaal is.

Terug in Baños bedenken we dat we eigenlijk geen foto´s hebben gemaakt van de lavastroom die we eerder zagen. Op de fiets is het te ver, dus huren we een Squad, zo´n motor met vier wielen. Dat we geen motorrijbewijs hebben en alleen een kopietje van ons paspoort blijkt geen probleem.

We geven gas, Richard als chauffeur en Anje achterop, met allebei een ouderwets pothelmpje op ons hoofd, waar André van Duin jaloers op is. Met voorzichtige tred begeven we ons, als twee echte easy riders, op de openbare weg. Het gaat helemaal goed tot we op het stuk weg rijden waar het asfalt is weggeslagen. De hellingproef wordt niet gehaald en de Squad slaat af, en omdat de rem op een andere plek zit dan op de fiets, rijden we achteruit en scheef de weg op. We springen van het apparaat af en duwen hem naar de kant, net voor een bus ons een zetje geeft.

Het lukt ons, onverwacht maar wel gehoopt, om hem weer aan de praat te krijgen, en net op tijd voldoende gas te geven om de helling alsnog op te rijden en de aansnellende politieagent voor te blijven.

Met stof in al onze gaten, nemen we een paar foto´s en geven we gas voor de terugweg.

Hieronder wat bewijsmateriaal:

De rokende vulkaan bij Baños; de Tungurahua.
rokende vulkaan.JPG

We hebben ongeveer 30 km op een mountainbike gefietst. Het was vanuit Baños en dan voornamelijk downhill. Onderweg zagen we verschillende watervallen, de mooiste was aan het eind;.. Dit is tevens één van de langste watervallen ter wereld.
waterval Baños.JPG

Terug konden we met een vrachtwagen meerijden. Wij en onze fietsen konden in de laadbak. Speciaal voor ons werd er nog wel even een houten bankje in de bak gezet.
bergop fietsen.JPG

Op een squad zijn we naar de lavastromen, zo´n 10 km buiten het centrum van Baños, gereden. Dit zijn lavastromen van een uitbarsting van 2 maanden geleden. Complete huizen zijn ´weggespoeld´.
Richard op squad.JPG
samen op squad.JPG
lavastroom 1.JPG
lavastroom 2.JPG

Baños staat bekend vanwege een bepaald soort snoep dat er wordt gemaakt;.. Er staan veel tentjes waar dit snoep gemaakt en verkocht wordt. Het lijkt op nougat. Helaas zijn we vergeten een foto te maken van het maken van het snoep.

Posted by capibara 18:27 Archived in Ecuador Tagged tourist_sites

Email this entryFacebookStumbleUpon

Table of contents

Be the first to comment on this entry.

This blog requires you to be a logged in member of Travellerspoint to place comments.