Cuenca

7 en 8 november

Vanuit Baños moesten we eerst met de bus naar Ambato. Dat was slechts 1 uurtje. In Ambato was het even zoeken naar de bus naar Cuenca. Die bleek niet vanaf het station te vertrekken maar vanaf een klein privé-stationnetje om de hoek. Voorzien van onze eigen broodjes, 2 liter water, 0,5 liter cola light en 2 gratis zakjes chips met een duister sapje, stappen we om 10:00 uur in Ambato in de bus naar Cuenca. We gingen uit van een rit van 7 uur, maar de ´conducteur´ liet weten dat het 8 uur zou duren.
Rond 13:00 uur moesten we eigenlijk allebei wel nodig plassen. Er zou een wc in de bus zitten, maar die zag er niet erg toegankelijk uit. Het toeval wilde dat de chauffeur iets over 13:00 uur ging stoppen bij een restaurant; een half uur lunchpauze. We hebben ons eigen lnchpakketje uitgebreid met nog een cola en 2 yoghurtjes. Belangrijker was dat we ook even konden plassen. Het was een prettige stop, nog voor de helft van de rit. Het was wederom een prachtige rit door de bergen. Dit keer hadden we gelukkig ook een chauffeur die rekening hield met onze familie en dus rustig reed. Helaas ging het in de loop van de middag regenen en hadden we niet veel uitzicht meer. Rond 18:00 uur waren we in Cuenca. We hadden vooraf gebeld met Posada Hostal Del Angel. Het is ook nu weer een prima hotel.

Dinsdag brengen we door in Cuenca. Cuenca is een leuke stad, met een Zuid Amerikaanse sfeer. Er staan veel koloniale gebouwen en er zijn verschillende leuke pleintjes / parkjes. Het belangrijkste park is Calderon, daaraan staat ook de mooie kathedraal met blauwe koepels. We lopen wat door de stad en doen tegelijk wat ´huishoudelijke zaken´. Zo gaan we eerst naar het postkantoor om te vragen of we een pakje naar Nederland kunnen sturen. Het kan, dus we kopen een doosje bij een zeer oud omaatje die wat probeert bij te verdienen. Ze is erg blij met onze fooi van $0,20 op een (schoenen)doosje van $ 0,30. Met de doos gaan we terug naar het hotel. Onderweg laten we nog de laatste foto´s op cd branden. In het hotel vullen we de doos met verder overbodige zaken; boek van Ecuador, souvenirs (voor onszelf, van oma Hatzmann gekregen!), cd´s met foto´s e.d. Op het postkantoor wordt het netjes dichtgeplakt, we hebben vertrouwen dat het goed aankomt. Vervolgens gaan we nog naar de VVV om een tour te boeken voor woensdag. We willen met een gids naar National Park Las Cajas. We hadden overwogen om zonder gids te gaan. Het is gemakkelijk met de bus te bereiken (50 min). Maar volgens de Lonely Planet, toch een beetje de bijbel voor dit soort activiteiten, kun je er snel verdwalen. Het park ligt op 4000 meter en het is er vaak mistig, waardoor je moeilijk je weg kunt vinden. Dat vonden we een goede reden om een gids te nemen. Uiteindelijk boeken we een trip bij Terra Diversa en gaan we met een groepje met gids en chauffeur.

In de middag willen we nog naar een Inca opgraving aan de rand van Cuenca. We lopen langs de rivier naar de opgraving. Helaas wordt het steeds donkerder en begint het te regenen. Eerst nog zachtjes, maar uiteindelijk best hard. Aangezien we alleen een t-shirt aan hebben en het ook nog eens koud wordt, besluiten we de taxi naar het hotel te nemen. De opgraving zou toch niet zo bijzonder zijn, en we gaan nog naar Peru. Met onze regenjas aan lopen we nog wat door de stad. Het is wat onwennig om in de regen te lopen, we hebben nl al 4 weken lang geen regen gehad. We bezoeken nog een museum van een kerk, maar daar warden we niet echt warm van. We sluiten de middag daarom af in een lekker warm Oostenrijks café. Dat terwijl we eigenlijk een Hollands ijsje wilden halen, er schijnt nl een hele goede ´Geladeria Hollanda´ te zijn. Maar daarvoor is het nu te koud. Morgen weer een dag…

Woensdag worden we om 8:20 uur opgehaald door een busje waarmee we naar Las Cajas gaan. We zijn de laatsten die instappen, de overige deelnemers zijn 2 Duitsers en 2 Israeli´s. Las Cajas is een National Park en ligt op een hoogte varierend van 3000 tot 4000 meter. Het park is vooral bekend vanwege de vele meren dat het bevat. Er zijn 253 meren in het park. Verder is de vegetatie erg wisselend; veengrond, cloud forest, bos. Onderweg naar het park krijgen we al de eerste uitleg, dat is wel het voordeel van een gids. Gids Javier vertelt bijvoorbeeld dat de eucalyptus boom ooit is geimporteerd uit Australie en dat ze er niet blij mee zijn. Die bomen verbruiken zoveel water, dat andere bomen geen kans meer hebben om te overleven. Wij genieten juist al de hele vakantie van de heerlijke geur van de eucalyptus.
We rijden eerst naar het hoogste punt op 4100 meter. Daar maken we wat foto´s en krijgen we nog een korte uitleg over het gebied. We rijden een klein stukje terug en op 3900 meter beginnen we aan de wandeling van 3 uur. Het was een prachtige wandeling door een mooi gebied langs verschillende meertjes en door een bijzonder bos. Voor wie Lord of the Rings heeft gezien, het bos lijkt uit die film te komen (of is het andersom?). We hebben voordurend prachtige vergezichten en we hebben weer veel geluk met het weer. We waren voorbereid op regen en kou, maar de zon scheen en het was rond 18 graden. Op zich jammer dat we met regenjas, muts, handschoenen, sjaal enz rondlopen. Volgens de gids hebben we slechts 4,3 km gelopen, maar het voelt als meer.
Na de lunch maken we nog een wandeling op 3200 meter. Hier is het meer cloud forest. We zien een aantal kolibries, maar allemaal ver weg. Bovendien zien we 2 toekans, maar ook die zijn ver weg. Toch zijn we volgens de gids erg lucky, want die zie je niet vaak. Rond 16 :00 uur zijn we terug in Cuenca. Het is nog steeds mooi weer, dus kunnen we nu toch nog ons Hollandse ijsje nemen. De prijs en de hoeveelheid zijn niet echt Hollands; 4 bollen heerlijk ijs voor slecht $ 0,90. Het is een lekkere afsluiting van wederom een mooie dag.

De bus van Baños naar Cuenca, tijdens de lunchpauze.
bus nr Cuaenca.JPG

De kathedraal van Cuenca
kathedraal Cuenca.JPG

Een andere kerk in Cuenca
kerk Cuenca.JPG

In Cajas National Park hebben ze ook tulpen. Ht model lijkt op onze tulpen, ze zijn alleen erg klein.

Om een beeld te geven van Cajas National Park

Posted by capibara 16:45 Archived in Ecuador Tagged tourist_sites

Email this entryFacebookStumbleUpon

Table of contents

Be the first to comment on this entry.

This blog requires you to be a logged in member of Travellerspoint to place comments.